Rachunek - skrytki bankoweStatus majątkowy - określenie statusuMajątek postaci zależny jest od posiadanego przez nią statusu majątkowego uwzględnionego w karcie postaci. Wyróżniamy pięć statusów: bogaty, zamożny, średniozamożny, ubogi oraz nędzny.
Status
bogacza odzwierciedla majątek najbogatszych czarodziejów, z automatu przysługuje wyłącznie arystokratom, a więc członkom szlachetnokrwistych rodów. Wyjątkiem są Weasleyowie, którzy utracili swój majątek, rozdając go potrzebującym. Fabularnie status ten można utracić poprzez wydziedziczenie. Dodatkowo, kobiety mogą go utracić lub zdobyć przez mezalians. Tracą zawsze w przypadku utraty tytułu (małżeństwo z czarodziejem niebędącym arystokratą) a zyskują w przypadku jego zdobycia (kobieta krwi czystej bierze ślub z arystokratą).
Status postaci
zamożnej nie przysługuje postaciom tworzonym na forum, można go zdobyć wyłącznie fabularnie. Przysługuje postaciom po fabularnym awansie, np. uzdrowicieli wyższym stopniem, szefom, dyrektorom, zarządcom, a także większym przedsiębiorcom (takim, którzy wzbogacą się zgodnie z niniejszą mechaniką). Status postaci zamożnej przechodzi na jej rodzinę (małżonek, dzieci) i zostaje przyznawany uznaniowo przez mistrza gry.
Statusy postaci
średniozamożnych,
ubogich i
nędznych zależne są od treści karty postaci. Średniozamożny to tzw. klasa średnia, mocno zróżnicowana pod względem standardów życia. Postaci ubogie żyją w standardach niskich. Nędznicy to postaci bez dochodów, żebracy i bezdomni.
Punkty majętności - jak je zdobyć?Na start postać otrzymuje jednorazowy dochód w zależności od jej statusu majątkowego, zgodnie z tabelą znajdującą się poniżej. Jako link powinno się zamieścić pierwszy post w wątku rozwój umieszczony przy tworzeniu postaci.
Punkty zdobywa się na dwa sposoby: poprzez wykonywanie zawodu zgodne z wymaganiami określonymi w wątku opisującym sposoby
zdobywania doświadczenia oraz poprzez pisanie wątków związanych z wykonywanym zawodem. Jeżeli postać fabularnie nie wykonuje zawodu, który przynosi zyski, nie otrzymuje również punktów majętności (dot. przede wszystkim działalności charytatywnej).
W przypadku zaakceptowanego posta z pracą, postaci przysługują punkty w zależności od jej statusu, niezależnie od wykonywanej pracy. Możliwość awansu i powiększenia zarobków została rozpisana w dalszej części tematu.
Postaci nastolatków, którzy nie są dorośli, a którzy ukończyli 15 rok życia, mogą wykonywać pracę i otrzymywać za nią punkty majętności, ale nie otrzymują punktów startowych ani punktów doświadczenia za wykonywaną pracę.
Status majątkowy | Przysługujące punkty | Po awansie |
Bogaty1 | + 200 | + 300 |
Zamożny | - | + 175 |
Średniozamożny | + 100 | + 150 |
Nieletni | + 50 | + 75 |
Ubogi | + 50 | + 75 |
Nędzny | - | - |
1 Tylko mężczyźni, arystokratki otrzymują wynagrodzenie zgodne ze statusem średniozamożnym.
2 Postać, która nie jest dorosła, ale ukończyła 15 lat i dorabia dorywczo, niezależnie od statusu majątkowego.Drugi sposób dotyczy odgrywania wątków powiązanych z pracą, które umożliwiają rzut kością k3 na określenie dochodu. Do rzutu uprawnia ukończenie wątku fabularnego powiązanego z wykonywaniem zawodu (w którym praca powinna przeważać nad wątkiem prywatnym). Wątek taki musi zostać zakończony i składać się z przynajmniej pięciu postów fabularnych liczących co najmniej 300 słów postaci, która chce rzucić kością. Wynik rzutu należy przemnożyć przez 10 i dodać do tego 30, aby uzyskać wartość, którą powinno się dopisać do swojej skrytki. Postaci nieletnie również mogą podejmować taką aktywność, ale wówczas nie dodają do rzutu wartości 30.
Kością należy rzucić pod własnym wątkiem ze skrytką bankową. Rzut wiąże się również z automatycznym przyznaniem punktów doświadczenia za wykonywany zawód.
Nie można otrzymać punktów (ani doświadczenia, ani majętności) za więcej niż pięć wątków na okres fabularny. Każdy wątek, za który postać rzuca kością, musi być sprawdzony i zaakceptowany przez mistrza gry. W tym celu należy wysłać wiadomość w odpowiednim
wątku.
Wszystkie uzyskane punkty majętności muszą być umieszczone w skrytce przed ostatecznym terminem rozliczenia danego okresu.
Należy pamiętać, że wszelka praca charytatywna, taka, za którą postać realnie nie otrzymuje wynagrodzenia i która nie przemnaża majątku, jest rozumiana jako praca charytatywna i przysługują za nią wyłącznie punkty doświadczenia, ale nie majętności.
EkonomiaBiegłość ekonomii gwarantuje bonus do zysków zgodnie z informacją znajdującą się w
tabeli biegłości.
Kluczyk Gringotta zakupiony w sklepiku MG zwiększa generalny przychód (opowiadanie o wykonywanej pracy) o 20% co miesiąc.
Wszystkie uzyskane punkty majętności muszą być umieszczone w skrytce przed terminem rozliczenia danego okresu.
Liczby po przecinku, w przypadku liczenia procentów, zaokrąglamy zgodnie z ogólnymi zasadami matematyki.
Awanse, premie zawodowe Fabularny awans zależy od zaangażowania postaci postaci w wykonywanie swojego zawodu. W przypadku chęci otrzymania awansu oraz przeczucia, że awans taki danej postaci powinien przysługiwać, należy wysłać wiadomość na konto mistrza gry wraz z argumentami na korzyść tej postaci. MG na taką prośbę nie odpisuje, udziela awansu od razu lub po dłuższym czasie, jeśli stwierdza, że argumenty nie są wystarczające na ten moment. Jeśli gracz uważa, że czeka na odzew MG zbyt długo, powinien prośbę ponowić, zawierając większą ilość argumentów.
Jeśli postać pełni stanowisko, z którego nie da się awansować lub jeśli awans taki jest dla danej postaci niemożliwy z innych względów, postać może otrzymać premię. Postać powinna przedstawić swoje oczekiwania w przesłanej prośbie. Często awans uzależniony będzie - oprócz aktywności - od posiadanych statystyk lub biegłości.
Moment awansu lub otrzymania premii zawodowej zapewnia zwiększony przychód w postaci 150% dawnych zarobków na stałe (przeliczone w
tabeli powyżej). Podstawą w przypadku premii lub awansu (oraz postem, który należy zalinkować na swoim rachunku) jest otrzymany list od mistrza gry.
Awansem nie jest zakończenie stażu, kursu, etc.
PosagPosag idzie wyłącznie za pannami z rodzin zamożnych oraz rodzin arystokratów. Przysługuje mężowi. Mąż ma prawo do posagu w momencie wzięcia ślubu. Ślub wzięty w karcie postaci również uprawnia do otrzymania posagu (za wyjątkiem sytuacji, w których żona została w karcie postaci uśmiercona). W przypadku dopisania posagu zalinkowany powinien zostać link z wątku ze ślubem (śluby nierozegrane nie będą uwzględniane) lub kartą postaci. Posag zostanie odebrany w przypadku niedotrzymania żałoby po zmarłej małżonce.
Wartość posagu zależny jest od statusu majątkowego panny.
Status majątkowy | Przysługujące punkty |
Bogaty | + 400 |
Zamożny | + 200 |
Średniozamożny 1 | + 100 |
Niższy | [nie dotyczy] |
1 Tylko w uzasadnionych fabularnie przypadkach.
Pożyczka u GringottaGringotta udziela pożyczki wyłącznie na konkretny cel, a udzielenie tej pożyczki należy odegrać (chociażby w jednym poście). Pożyczka może obejmować najwyżej 20% ceny danej inwestycji. Zwrócić należy 200% uzyskanej pożyczki (w przypadku pożyczonych 100 pkt należy zwrócić 200 pkt). Jeśli pożyczka nie zostanie zwrócona w przeciągu dwóch okresów fabularnych, Gringotta przejmuje lokal lub przedmiot i wystawia go na sprzedaż (wydane punkty majętności przepadają).